Jeremy KeithによるAn Event Apart San Franciscoレポ
Jeremy Keithが参加しかつスピーカーの一人でもあるAn Event Apart San Francisco 2008のレポートエントリ
The Lessons of CSS Frameworks
byEric Meyer。
最近みかけるCSSフレームワークがテーマ。各フレームワークの共通点と相違点の詳述。
- CSSフレームワークはテンプレ。テンプレ=悪いというわけではない。納品物にそのまま入れることはないだろう。
- 共通点はリセット。色指定はミニマムにが多勢。印刷用cssを含むものは半分くらい。cssハックを使ってるのは1/3。
- font sizeは、font-zieを62.5%指定してるもの(1emが10pxになる)が。Eric曰く76%に指定してるものはブラウザによって表示に影響が出る。
- idとclassの命名については、直感的なもの(header、page、main)を付けてるものと、grid-3とかcontainer-2という風なやつがあるが、後者は込み入りすぎ、とEric。
- htmlからcssの読み込み方法は、1ファイルから「@import」を使うのが少数で大方複数のcssを直接htmlにリンクさせてる。「@import」経由で読み込んだファイルは、IEではページを移動するたびに何度も読み込まないといけないらしい。
- cssハックはIE6対策のものと、pseudo-padding(?)
- ファイルサイズ軽減用にpack版を用意してるものもある
byJeffrey Zeldman。ウェブデザインとはなんぞや。Tech Crunchの話がウケた。
- 共感(empathy)大事
- Tech Crunchは金の話ばかりだからクソ。(TechC*ntと伏字になってた)
- よいデザインはinvisible
- ユーザー中心デザイン(UCD)=共感のあるデザインなんだが、UCDと言わない。アジャイルvsUCDに巻き込まれるから
- 共感のあるデザインのための12か条(そのうち訳すかも↓)
- Start with the user. If you’re making a personal site, great, do whatever you want. But if it’s a site for other people, start with the user and stay there.
- Know yourself. Know your weaknesses. Know what you’re good at and what you’re bad at. Jeffrey knows that he’s good at painting the big picture on a project but he’s not good at dealing with the details.
- Find the right client (or job). Find an environment or project where you can thrive. This ties in with tip number two: when you know what you like doing, you can seek out that environment.
- Sell ideas not pixels. Andy paraphrases this as
sell the sizzle, not the sausage. I don’t knowis okay. It should be acceptable to tell a client you don’t know something. If you’re afraid of saying that, that might not be the right client.- Build trust. They need to know that you know what you’re doing.
- Bring out the big guns. Don’t be afraid to quote research at your clients. They won’t read it but they’ll be persuaded to trust you.
- Create a paper trial. Remind people what they already agreed to.
- Never underprice your works.
- Say no to spec. Don’t work on spec. Don’t work for free.
- Say no to rush jobs. They never work. The clients are always in a rush but they’re always late getting back to you. The reason it’s a rush job is because they spent months disagreeing about stuff.
- End with the user. When in doubt, go back to the user.
The Framework Age
byLiz Danzico。「ユーザーのインタラクションのためのフレームワーク」をデザインすること。。ちょっとつかみきれない。コンテンツの塊としてのウェブサイトではなく、環境としてのウェブサイトを作るようになったということ?環境としてのウェブサイトをフレームワークと呼んでる?
Storytelling by Design
byJason Santa Maria。今度は「物語大事」。自分のサイトのリニューアルにあたって、物語的要素を取り込んだと。
追記:2008.08.21